Hoe je meer dan 10% van jouw volgers bereikt op Instagram!


Hoe bereik je meer volgers op Instagram?

Vind jij het verontrustend wanneer jouw post waar je heel veel tijd en waarschijnlijk ook energie in hebt gestoken niet aan iedereen die jou volgt wordt getoond? Heb jij het idee dat jouw post voor sommige volgers juist wel relevant kan zijn, maar zie je dit niet terug in je resultaten? In dit blog leg ik je graag meer uit je post kunt halen en meer dan 10% van jouw volgers gaat bereiken, maar eerst leg ik je uit hoe het komt.


Het algoritme van Instagram

Zoals al geschreven, wordt een Instagram post in eerste instantie aan 10% van jouw volgers getoond. Hoe meer likes of reacties een post op Instagram krijgt, hoe meer mensen jouw post te zien krijgen. Het Instagram algoritme beloont dus eigenlijk de betrokkenheid bij je bericht. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend, want hierdoor bestaat dus de kans dat degene die jij wilt bereiken, jouw doelgroep dus, jouw post niet te zien krijgt als er geen likes of reacties op komen. Harde wereld, hè?


Stel: (om het rekensommetje even makkelijk te houden) je hebt 1.000 volgers, dan is het dus van belangrijk dat je minimaal 100 likes of reacties krijgt, voordat hij aan je andere volgers wordt getoond.


Gelukkig zijn er andere manieren om extra zichtbaar te zijn bij volgers, maar ook bij anderen die jou (nog) niet volgen. Ik geef je enkele tips:


Tip 1: Ga aan de slag met stories

Er is geen chronologische volgorde meer in Instagram, alles wordt bepaald door het algoritme dus ook de volgorde. En de betrokkenheid, die kan echt een bijdrage leveren aan het aantal mensen dat jouw post te zien krijgt.

Meisje vertelt haar verhaal, haar story, aan haar teddybeer

Stories (verhalen) zijn de ideale manier om een connectie te krijgen met je volgers, je kunt er de zichtbaarheid in je feed mee boosten en doordat je meer


betrokkenheid creëert op jouw stories, is de kans ook groter dat je post verschijnt in de feed van degene die heeft gereageerd op jouw story. En je kunt jouw post ook in je stories delen voor net dat beetje meer aandacht.


Maak daarom vooral gebruik van de leuke extraatjes binnen de stories zoals een poll, een vraag of bijvoorbeeld een quiz. Nog beter is de ‘swipe up’-functie, maar die krijg je pas vanaf 10k aan volgers. Vergeet niet om hashtags te gebruiken in je stories en in je posts.


Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is een weggever: vraag jouw volgers om je een persoonlijk berichtje te sturen om zo die weggever ook daadwerkelijk weg te kunnen geven. Denk hierbij aan een promotiecode van je webshop of een directe link naar tips.


Door dit te doen, bouw je een ‘soort van’ persoonlijke relatie op met jouw volgers en sociaal zijn is nou eenmaal wat social media van je verlangt.

Tip 2: Wacht niet te lang met een reactie geven

Ik kan hier een heel lang verhaal over schrijven, maar het is eigenlijk heel simpel:

De tijd tikt als het gaat om reageren en betrokkenheid op Instagram.

Geef zo snel mogelijk een reactie op de mensen die op jouw post een reactie hebben geplaatst (het liefst binnen het uur). Ook als de reactie van die persoon niet per sé een reactie uitlokt, kan een reactie met een emoticon volstaan. And again: het komt dus weer neer op sociaal zijn op social media ;-).


Hoe snel jij reageert op social media, zegt ook iets over hoe snel jij reageert bij een potentiële nieuwe klant. Dus je geeft daarin ook een bepaalde verwachting mee.


Tip 3: Langer de aandacht trekken van je volgers

Hoe lang iemand spendeert aan het bekijken van je post is niet alleen een bepalende factor om je populariteit te beoordelen, het wordt daarnaast beloond met meer zichtbaarheid. Het posten van een carrousel of een video kan ervoor zorgen dat een volger langer blijft hangen.


Met een catchy of rake tekst in het onderschrift is de kans groot dat mensen op de ‘...meer’-knop klikken en dus langer kijken naar jouw post en dat wil je!


Een video triggert mensen om sowieso langer te kijken, want dit duurt nou eenmaal langer dan een enkele afbeelding. Met een carrousel post kun je tot 10 beelden verzamelen in één post en als mensen dus swipen naar de volgende afbeelding is dat dus ook weer positief voor de kijktijd.


Tip 4: Bouw je eigen merkidentiteit

Tegen mijn klanten zeg ik het altijd: Wees consistent en bouw aan je eigen merk. De betrokkenheid van jouw fans heb je aan jezelf te danken wanneer jij aan de verwachtingen van jouw fans voldoet. Wees daarom consistent waardoor ze exact weten wat ze van jouw feed kunnen verwachten. Ga door op je merkidentiteit, wordt herkenbaar met je eigen Instagram Huisstijl en laat jezelf op die manier zien.

een blije volger op Instagram omdat je aan verwachting voldoet

Post jij bijvoorbeeld altijd elke dag om 07.00uur ‘s ochtends? Blijf dit doen, want jouw volgers verwachten dit van jou en worden daar blij van.


Natuurlijk is het dan wel zaak dat je tip 3 meeneemt, reageer binnen een uur.



Hoe je dus meer dan 10% van jouw volgers bereikt op Instagram in het kort:

  • ga aan de slag met stories, stel vragen en vraag om antwoorden;

  • reageer snel wanneer er reacties zijn op jouw post of story;

  • probeer de aandacht van de mensen langer vast te houden;

  • werk aan je merkidentiteit en voldoe aan de verwachting van je volgers.

Wil je dus meer volgers en meer contact, kom in actie en laat jezelf zien.


Denk jij nu, pffffff… hoe moet ik dit aanpakken, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor of is het gewoon niet jouw ding? Neem dan contact met me op en ik help je graag!


Heb je vragen? Laat onderaan een reactie achter en ik beantwoord je vraag binnen één werkdag.



Over Esther - Esth Marketing

Esther Edens, eigenaar van Esth Marketing

Ik ben Esther Edens, social media manager en content beheerder. Ik help ondernemers om beter zichtbaar te zijn op Instagram en Facebook en schrijf daarnaast rake teksten die ook nog een goed te vinden zijn op Google (SEO). Ik probeer te laten zien wat er werkelijk toe doet om jezelf beter te profileren op Instagram en dus beter vind- en zichtbaar te zijn. Ik acteer vanuit een behoorlijke dosis enthousiasme en ik sta in voor een goede samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen. Ik houd van korte lijnen en snel schakelen.


Elke week plaats ik een nieuw blog online met fijne tips, leuke weetjes en meer over mijn passie: zichtbaar zijn op social media.



42 keer bekeken3 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven