De zin en onzin van hashtags op Instagram

Met jouw Instagram-account heb jij waarschijnlijk al behoorlijk wat credits opgebouwd. Je bent sociaal, je gaat het gesprek aan met jouw volgers en je haalt er nieuwe klanten uit. Super goed!


Toch heb je het gevoel dat je er meer uit kunt halen en wilt dat ook gaan bereiken. Maar hoe? Heb je al eens gekeken naar jouw hashtag-gebruik en hoeveel mensen er gemiddeld via hashtags op jouw account komen? Ik neem je mee in hoe jij het beste hashtags kunt inzetten binnen jouw bedrijf.



Waarom hashtags op Instagram nuttig zijn

Instagram is een bron waar in deze tijd veel inspiratie wordt gehaald. Of je nu wat leuke cadeaus wilt shoppen voor een verjaardag of op zoek bent naar toffe versiering, je kunt het vinden door de zoekfunctie binnen Instagram.

Zoek jij bijvoorbeeld op ballonnen, dan krijg je een overzicht waarbij je kan kiezen voor populaire en recente posts. Deze zijn dan allemaal gericht op ballonnen. Hoe hoog jouw post wordt getoond bij populair is afhankelijk van een aantal factoren:

  1. het aantal berichten waarin de hashtag wordt gebruikt;

  2. hoeveel reactie en acties er op jouw berichten hebben plaatsgevonden;

  3. de betrokkenheid van jouw volgers;

  4. de kwaliteit van jouw Instagram-account (consistentie, sociaal zijn).


Hoe plaats je hashtags op Instagram?

In een post of een story kun je heel gemakkelijk een hashtag toevoegen. Voor een post maakt het niet uit voor de vindbaarheid of je het direct onder de tekst doet of in een reactie. Daar kun je zelf kiezen wat je mooier vindt. Mijn voorkeur is onder de tekst zelf, omdat ik het raar vind dat de eerste reactie een reactie van mezelf is.

In een story kun je één hashtag toevoegen via de hashtag-sticker. Toch kun je meer hashtags toevoegen via een normale tekst.


Welke hashtags je moet gebruiken?

In principe kun je ieder woord als hashtag toevoegen aan je post, maar kijk ook naar de relevantie binnen de geplaatste post of story. Let op jouw doelgroep, welke worden veel gebruikt/gezocht door jouw doelgroep en wat maakt jou relevant voor de doelgroep. Kijk bij je concurrenten, welke hashtags gebruiken zij en welke zou jij ook kunnen gebruiken.

De relevantie van de hashtag is veel belangrijke dan populariteit! Je wilt jouw doelgroep bereiken. Doe daarom een hashtag onderzoek.


Hoe doe je een hashtag onderzoek?

Zonder strategie kom je nergens. Net als op je hoge hakken gaan wadlopen, dat gaat ook niet al te best. Daarom is het goed om goed na te denken over wat op jouw post en jouw bedrijf van toepassing is.


Leer je doelgroep kennen, waarom hebben ze jou nodig?


WAT WEL: Je verhuurt hele mooie trouwauto’s, dan is #wijgaantrouwen een hele goede hashtag om te gebruiken. WAT NIET: Jij bent schoonheidsspecialist in de Hoeksche Waard, dan heeft het geen zin om #groningen te gebruiken.

  1. Bedenk welke hashtags relevant kunnen zijn;

  2. Zoek op Instagram naar deze hashtags en noteer de grootte en of het echt zo relevant is als je dacht, zo niet: dan NIET gebruiken. Je kunt hierbij dus ook kijken naar de posts zelf, is de post relevant en welke hashtags worden nog meer gebruikt die van toepassing kunnen zijn op wat jij biedt;

  3. Kijk bij je concurrenten welke hashtags zij gebruiken. Dit hoeft niet in je eigen regio te zijn;

  4. Maak, bij voorkeur, 3 verschillende lijstjes met hashtags en gebruik ze om en om, zo kun je testen wat voor jou het beste werkt.

Wat je echt niet moet doen:

Je ziet het vaak, een hele mooie post over bijvoorbeeld ondernemerschap en een prachtige ondernemer in beeld bij een strandtent aan het werk achter haar laptop. Daaronder rake content met een mooie boodschap en dan een hele waslijst met allerlei hashtags met wat je op de foto ziet, maar niet over de content zelf. Zonde, doe het gewoon niet!

“Het is echt niet belangrijk dat jij in het #zonnetje met #zandtussenmijntenen een #theetje zit te drinken en straks lekker gaat #lunchen.”


Hashtags zijn gratis

Goed om te weten: Hashtags zijn gratis, je kunt ze toevoegen aan je story of aan je post en daardoor een grotere groep mensen bereiken dan alleen je volgers. Dus waarom zou je het niet doen!


Nog even kort op een rijtje over hashtags op Instagram

  • Hashtags zijn extra toevoegingen aan je post of story om beter vindbaar te worden;

  • Hashtags moeten relevant zijn op jouw bedrijf en op jouw doelgroep;

  • Spammen met dezelfde hashtags. Gebruik de rijtjes, wissel af, kijk wat werkt;

  • Hashtags zijn gratis, doe er je voordeel mee.



Hashtags toevoegen aan je biografie? Dat kan! Lees er meer over in dit blog: Drie tips voor een perfect Instagram profiel.


Wil jij meer weten over hashtags en heb jij het gevoel dat jij er meer uit kan halen maar weet je niet waar te beginnen?

Vul onderstaand formulier in en ik neem binnen 2 werkdagen contact met je op!



44 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven