Zijn jouw volgers jouw lievelingsklant of niet?

Bijgewerkt: mei 4




Eerlijk, echt eerlijk en dan vooral naar jezelf: hoeveel mensen uit jouw volgers-lijst behoren echt tot jouw doelgroep?


Laat me raden, zeker 20% van jouw volgers behoort tot jouw vriendengroep / kennissen / oude collega’s of misschien wel moeders uit de klas van jouw kinderen? Superleuk natuurlijk dat zij jou volgen, maar als je jouw doelgroep wilt bereiken is dat eigenlijk helemaal niet zo handig!


Lastig is het dan weer wel, want hoe bereik je wel jouw doelgroep en zegt het aantal volgers van jouw account ook iets over jou als bedrijf?

Hoe meer volgers hoe beter, toch?

NIET WAAR! Het is namelijk veel belangrijker dat je volgers hebt die ertoe doen en waar jij klanten uit kunt halen.


___


In een eerder blog heb ik geschreven over hoe je meer dan 10% van jouw volgers kunt bereiken. Deze kun je hier teruglezen: Hoe je meer dan 10% van jouw volgers bereikt op Instagram


In deze blog komt naar voren dat hoe meer likes of reacties op een post op Instagram, hoe meer mensen jouw post te zien krijgen. Handig natuurlijk, maar al die mensen die niet tot jouw doelgroep behoren, vinden jouw post waarschijnlijk ook niet leuk, delen hem niet en slaan hem zeker niet op!


___


Wat voor soort volgers zijn er?


Je inner circle

Je familie, vrienden, kennissen en iedereen die denkt. De mensen die nooit jouw klant worden.


Concurrenten

Conculega’s die jouw volgen willen graag weten hoe jij het doet! Logisch, want hoogstwaarschijnlijk doe jij precies hetzelfde! Ik wil je adviseren om een hashtag te volgen die ertoe doet.


Mensen die meer volgers willen

Ook zijn er regelmatig soort van ‘fake’-volgers. Mensen die gewoon het liefst willen dat jij hun gaat terug volgen terwijl ze niets met jouw diensten/producten hebben.


Al deze volgers zijn voor jou niet relevant! Maar hoe kun je daar iets aan doen?


Jouw lievelingsklant zou bij die eerste 10% moeten zitten, want als zij jouw post liken, delen of opslaan is dat veel meer waard dan de mensen die tot jouw inner circle behoren.


Ga aan de slag met jouw volgers-lijst!


Bekijk eens wie er allemaal in je volgers-lijst zit. Bekijk ze één voor één en bedenk of deze tot jouw doelgroep zou kunnen horen. Zo ja, dan mag die persoon jou blijven volgen. Is het niet iemand die tot jouw doelgroep hoort? Verwijder de volger dan.


Ik hoor je denken: Hoe voelt die volger zich daaronder?

Ten eerste, het gaat erom dat jij jouw doelgroep bereikt. Zit die persoon niet binnen jouw doelgroep en deelt die persoon nooit jouw berichten, dan heeft deze persoon geen meerwaarde voor jou als ondernemer. Ten tweede, vaak krijgen ze niet te zien dat jij dat hebt gedaan (tenzij ze dat allemaal heel goed bijhouden, maar dat gebeurt niet). En, als ze ernaar vragen, dan kun je uitleggen hoe het zit, dan begrijpen ze het zeker wel!

Hoe je volgers verwijderd

  1. Ga naar je eigen profiel;

  2. Klik op het aantal bij volgers;

  3. Loop door je lijst heen;

  4. Druk op verwijderen;

  5. En dan, nog een keer op verwijderen.

Het kan zomaar zo zijn dat je daardoor meer dan 20% van jouw volgers verwijderd. En weet je, dat is oké! De echte doelgroep laat jouw account weer groeien, echt!


Een volger waarvan jij denkt: die heeft echt helemaal niks met wat ik doe, zoals bijvoorbeeld een fake-account kun je beter blokkeren. Zo komt deze volgers nooit meer terug in je volgers-lijst.


Tip: Als je dit voortaan wekelijks of maandelijks doet, heb jij een volgers-lijst op Instagram die ertoe doet! Jouw eigen bereik op Instagram die jou nodig hebben om verder te komen!


Kort samengevat: Jouw volgers, jouw doelgroep

  • Familie, vrienden en kennissen vallen niet binnen jouw doelgroep;

  • Fake-volgers gaan jouw account niet helpen met groeien;

  • Concurrenten/conculega’s willen alleen maar zien hoe jij het doet;

  • Ga aan de slag met je volgers-lijst, verwijder volgers die er in jouw ogen niet toe doen!

  • Start fresh en bereik je doelgroep beter;

  • Doe dit elke maand!

Heel veel succes met het bereiken van jouw doelgroep.


___


Wil je meer weten over het bereiken van jouw doelgroep of graag samen naar jouw Instagram kijken? Binnen anderhalf uur laat ik je zien hoe jij jouw Instagram kunt laten groeien door het inzetten van praktische tips die ik jou geef tijdens een één-op-één Zoom-call. Hierna kun je zelf aan de slag met jouw Instagram en kijken we 6 weken later verder wat de tips met jou hebben gedaan en met de groei van jouw account.


Anderhalf uur sparren met mij, waar ik heel veel kennis weggeef over Instagram, kost jou € 75,- (excl. BTW). Van te voren kijk ik al naar jouw account en krijg je persoonlijke tips om te groeien!


Stuur mij een e-mail met als onderwerp: JA, ik wil sparren en we plannen een afspraak in.


Over Esther Edens van Esth Marketing

Ik ben Esther Edens, social media manager en content beheerder. Ik help ondernemers om beter zichtbaar te zijn op Instagram en Facebook en schrijf daarnaast rake teksten die ook nog een goed te vinden zijn op Google (SEO). Ik probeer te laten zien wat er werkelijk toe doet om jezelf beter te profileren op Instagram en dus beter vind- en zichtbaar te zijn. Ik acteer vanuit een behoorlijke dosis enthousiasme en ik sta in voor een goede samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen. Ik houd van korte lijnen en snel schakelen.


Ik probeer regelmatig een nieuwe blog online te plaatsen met fijne tips, leuke weetjes en meer over mijn passie: zichtbaar zijn op social media.


Foto's zijn gemaakt door @Anoeskjaminnaardfotografie

18 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven