De start van je eigen Instagram huisstijl

Wil jij het liefst ‘echt’ zichtbaar zijn op Instagram, maar heb jij het idee dat je met je huidige huisstijl de plank een beetje mis slaat? Maak jij gebruik van verschillende lettertypes en heb jij geen vaste lay-out welke jij er gemakkelijk bij kunt pakken wanneer je een nieuwe post gaat maken?



Als iets belangrijk is, dan is het herkenbaar zijn op Instagram. En nee, daarmee wil ik niet zeggen dat je constant zelf in beeld moet. Ik probeer daarmee te zeggen dat het onwijs handig is dat, op het moment dat jouw post of jouw story in het vizier van jouw volger komt, ze gelijk denken: Oh, dat is die! (oftewel: oh, dat ben jij!). Ik hoor je nu denken, maar hoe dan?


In dit blog help ik je met de beginselen voor een eigen Huisstijl waar je daarna mee verder kunt op ‘Kick Esth’ Instagram posts en stories te maken.


Logo

Als het goed is, heb je een eigen logo. Of je die nu zelf hebt gemaakt of speciaal hebt laten maken, dat maakt niet uit. Jouw logo is waarschijnlijk weloverwogen gemaakt en een aanvulling op jouw business. Ook belangrijk is dat je het logo in verschillende bestandsformaten (.png, .jpg, .eps) hebt en het liefst ook in het wit of diapositief. Je kunt hem dan namelijk op meerdere manieren toepassen in jouw berichten en gebruiken in Canva.





Kleuren van je huisstijl

Ik neem aan dat jij kleur hebt in jouw logo. Ondanks dat zwart geen kleur is, kun je ook daar best mee spelen. Welke kleuren passen er goed bij jouw logo en kunnen zorgen voor een mooi contrast?


Een toffe website om je eigen palette te maken is: https://coolors.co/. Je weet dan gelijk wat bij je past en je ziet meteen de kleurcodes welke je in Canva in kunt vullen.




Lettertypes die bij je passen

Gebruik je bij iedere post een ander lettertype, dan is dat enorm verwarrend en oogt het rommelig. Bepaal daarom welke lettertypes je wilt gebruiken. Kies voor lettertypes die bij jou en jouw doelgroep passen.


Mijn advies is om 3 lettertypen te kiezen die je voortaan kunt gebruiken:

  1. titel

  2. subtitel

  3. platte tekst

Leg ze vast en verlies ze niet meer uit het oog!


Elementen

Welke (bewegende) elementen gebruik je graag en wil je in je berichten terug laten komen? Is dit een hartje wat constant tevoorschijn komt? Laat jij je tekst altijd via een bepaalde beweging verschijnen? Denk er over na, sla jouw ideeën op en ga er mee aan de slag.


Maak je huisstijl document

Heb je nagedacht over bovenstaande en weet jij precies hoe jij dit wilt hebben? Maak een

overzichtelijk document waarin je alles hebt vastgelegd.

Wil je graag een template ontvangen waar je dit alles zelf in kunt zetten? Stuur mij een e-mail via hallo@esth.nl met als onderwerp: ik wil het huisstijl template ontvangen!


Ik stuur jou dan een Canva template waar je direct in kunt beginnen!


Vervolgens kun je met je eigen huisstijl-document je eigen Instagram huisstijl gaan creëren voor overzichtelijke en mooie posts die direct herkenbaar zijn.


Een korte samenvatting van dit blog over je eigen huisstijl:



“Denk jij nu al: Maar daar heb ik helemaal geen zin of tijd voor en kan jij dat niet even voor mij doen?” Klik dan hier.

Volgende keer ga ik verder in op het toepassen van je huisstijl op Instagram. Wil je hiervan op de hoogte zijn? Volg mij op Instagram!


Heb je vragen? Laat onderaan een reactie achter en ik beantwoord je vraag binnen één werkdag.

Over Esther - Esth Marketing

Esther Edens, eigenaar van Esth Marketing

Ik ben Esther Edens, social media manager en content beheerder. Ik help ondernemers om beter zichtbaar te zijn op Instagram en Facebook en schrijf daarnaast rake teksten die ook nog een goed te vinden zijn op Google (SEO). Ik probeer te laten zien wat er werkelijk toe doet om jezelf beter te profileren op Instagram en dus beter vind- en zichtbaar te zijn. Ik acteer vanuit een behoorlijke dosis enthousiasme en ik sta in voor een goede samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen. Ik houd van korte lijnen en snel schakelen.


Elke week plaats ik een nieuw blog online met fijne tips, leuke weetjes en meer over mijn passie: zichtbaar zijn op social media.